„Když jdeme do skvělé restaurace, tak si to také užijeme mnohem víc než ve fast foodu. Tak by to mělo být i u oblečení,“ říká Hanka z české značky PlanetA, kterou jsme vyzpovídaly na plzeňském Mint Marketu.



Proč jste se vrhly do světa módy?

Naši značku PlanetA jsme založily společně s Nastěnkou, se kterou se známe od gymplu a se kterou jsme vždycky plánovaly, že spolu budeme něco tvořit. A pořád jsme jen mluvily a já myslela, že je to jen takové to kávové povídání. Jenže jednou zavolala, že si domluvila poloviční úvazek v práci a že do toho teda půjdeme. V té době jsem byla na mateřské, takže začít tvořit naši vlastní značku pro mě byla super volba. Cítila jsem, že se potřebuji kreativně vyžít.

A chtěly jste už od začátku fungovat jako slow fashion značka?

Rozhodně ano. Obě jsme se dostaly do fáze, kdy jsme začaly zjišťovat, co se děje v oděvním průmyslu. A když člověk najednou narazí na takové informace, kouká, co se to vlastně děje... My jsme si řekly, že s tím chceme něco udělat. Bohužel nemůžeme situaci v textilní průmyslu změnit ve velkém, a proto chceme alespoň usilovat o to, aby si lidé uvědomovali, že je skvělé vzít si sukni nebo tričko, o které vím, kým a kde bylo ušito. Má pak najednou úplně jinou hodnotu. Je to taková třešnička na dortu. A ten pocit je jiný, než když si obléknou tričko z řetězce.

Chtěly jsme také využít materiály, které už tady máme. Nechaly jsme se inspirovat projektem Textile Mountain, který prodává látky z nadvýroby, které by jinak skončily třeba ve spalovně. Naše oblečení šijeme především z těchto látek a do budoucna bychom chtěly využít i látky nové, které jsou svou výrobou šetrnější k přírodnímu prostředí (např. tencel). V současné době se rozhlížíme po dodavatelích.


Slow fashion vnímáte jako...?

Je důležité si věcí vážit. Člověk se o ně pak i lépe stará. Je to jako když jdeme do skvělé restaurace, jídlo si také užijeme mnohem více, než když jdeme třeba do fast foodu. Oceníme kvalitní suroviny i zkušenost kuchaře. Tak by to mělo být i u oblečení. Určitým způsobem je to životní styl, ale i tak je důležité za tento způsob života lobbovat a šířit informovanost. I já jsem dříve neměla o fast a slow fashion žádné ponětí a takových lidí je stále ještě většina, proto je důležité o tomto tématu mluvit.

Co tvůrčí proces – jak se pracuje na značce ve dvou?

Máme to trošku rozdělené. Spolu vždy něco vymyslíme, dáme to dohromady a domluvíme se, kdo úkol zrealizuje. Nastěnka například shání vhodné látky a má na starosti střihy, které si necháváme kreslit. Já řeším web a administrativu. Některé věci máme zas vyloženě napůl, ve finále probíráme všechno dohromady. Švadleny máme tady v Plzni a kolem ní, s nimi komunikuji já. Trochu šijeme i my s Nastěnkou, ale obě máme na šití omezený čas.

Máte kolekce?

Nenakupujeme role po 30 metrech, takže se snažíme koncipovat naše střihy tak, aby je bylo možné udělat z různých druhů látek. Z jedné látky je možné ušít šaty i kalhoty. Chceme, aby naše modely byly jednoduché a co nejvíce přizpůsobivé postavě. Proto často využíváme gumy nebo zipy, díky tomu pak může model krásně sednout více typům postav. Chceme také, aby bylo naše oblečení lehce kombinovatelné a nadčasové. V budoucnu bychom rády doplnily naši nabídku i o oblečení na přání z našich látek a zákaznicím nabídly tzv. základ šatníku.

Jaké máte plány do budoucna? Jaká je vaše vize? 

Naše značka nás baví a naplňuje. Kdyby se tím člověk měl hned živit, tak by musel mít do začátku velký kapitál. Do budoucna však chceme rozšířit počet střihů, zabrousit k pánským modelům a velmi rády bychom si otevřely dílničku s obchůdkem. V té bližší budoucnosti plánujeme koncipovat naši nabídku oblečení jako takový „kapsulový šatník“, který lze vzájemně kombinovat a doplňovat. Moc rády bychom zapracovaly i na osvětě – například chodit do škol a mluvit o slow fashion.


Zajímá lidi téma slow fashion?

Nejvíc stále funguje, že si nás lidé všimnou, když jdou okolo našeho stánku.Kouknou na produkt, pak na cenu, která je samozřejmě vyšší než v běžném obchodě. Když jim však člověk vysvětlí proč, tak to většinou chápou. Lidem popisuji náš koncept a vysvětluji, proč šijeme naši módu, a že ji šijeme lokálně, jsou pak nápadem i tématem nadšení. Proto je důležité s lidmi mluvit. Lidé v oblečení uvidí hodnotu, kterou se snažíme vytvářet. Mnoho lidí prožívá „aha efekt“.Existují i zákazníci, kteří již vyhledávají lokální módu a přesně to je baví.

A jak vypadá tvoje skříň?

No já jsem teď pořád v procesu. Před první dcerou jsem do kanceláře nosila převážně šaty. Ty jsem pak vyměnila za těhotenské a kojící oblečení, pak na chvíli zase za oblečení do parku a na hřiště… Teď jsem se vrátila opět k těhotenskému… a už se těším, až se můj šatník ustálí, protože jev něm momentálně vše :D.

To je vlastně taky díra na trhu, dělat oblečení pro ženy, které mohou nosit všechny tyto životní fáze.

Právě proto jsem si ušila tyto černé šaty, abych je vyzkoušela během těhotenství a kojení, které bude možné nosit i po tom všem... Přijde mi totiž trochu zbytečné kupovat si šaty jen na těhotenství a ještě kojící, pak ani nevíte, jak dlouho je budete nosit. Takže je to potenciální nový střih.